Van Moulins naar Treigny

 Woensdag 20 oktober 2021

 

Vanmorgen waren we reeds om 7 uur wakker, we maakten ons klaar en na het ontbijt reden we naar het lozingspunt op de camperplaats.

Om een lang verhaal kort te maken: we betaalden om 9.45 uur om onze tanks te lozen en te vullen. Het systeem bleek defect. Na telefonisch contact vertelde men dat er binnen 20 minuutjes iemand ter plaatste zou komen om ons te helpen. Uiteindelijk konden we om 11.10 uur vertrekken. De recensies die ik las over deze camperplaats i.v.m. het systeem ‘Flot Bleu’ klopten jammer genoeg. 

 


We verlieten Moulins en reden naar de N7 tot in La-Charité-sur-Loire. We wilden vandaag deze historische kunststad bezoeken. 


Onze motorhomes konden we parkeren dichtbij de stenen brug. De brug, gebouwd in 1520 en 200 meter lang, had 11 bogen, waarvan er nu nog 10 zichtbaar zijn. In 2020 vierde men de 500ste verjaardag van de brug. 



De stenen brug over de Loire

Overal in de stad vonden we mooie spreuken, hieronder enkele voorbeelden. 






La-Charité-sur-Loire dankte haar groei zowel aan haar ligging bij een economisch belangrijke brug over de Loire als aan de aanwezigheid van een bloeiend klooster, priorij van de orde van Cluny. 


Sinds de 12de eeuw loopt hier de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela. De 84 treden worden ook nu nog steeds begaan door de pelgrims. Daar het begon te regenen heb ik geen foto kunnen nemen van de 84 treden. 

 

De klokkentoren Sainte-Croix en de gotische poort dateren uit de 12de eeuw. Dit is het enige overblijfsel van de Romaanse voorgevel. 


De losstaande toren van de
katholieke kerk Notre-Dame. 


Het gescheiden schip van de Notre-Dame. 



Interieur van de Notre-Dame.



De priorij begon gestalte te krijgen rond 1059: de grote imposante kerk Notre-Dame, de meer bescheiden kerk Saint-Laurent en de kloostergebouwen eromheen en de priorij kreeg de titel "oudste dochter van Cluny". La Charité beheerde 45 priorijen en 400 nevenvestigingen in Frankrijk en Europa. 


Beschut tussen twee kapellen staat het zogenaamde kabouterhuisje dat tot ieders verbeelding spreekt. 



De stadswallen werden in 1181 aangelegd om de stad te beschermen. Tijdens de Honderjarige Oorlog en Godsdienstoorlogen werden zij meerdere malen veranderd, gesloopt en herbouwd. Aan de noordkant zijn ze goed bewaard en ook in de stad zijn nog steeds overblijfselen te zien.


Na het stadsbezoek vonden we een terrasje waar we een glaasje Ricard dronken. Volgens de weersvoorspelling zou het vanaf 15 uur beginnen regenen. We waren net op tijd terug aan onze motorhomes vooraleer het hevig begon te regenen.



We reden verder naar Treigny naar een camperplaats niet ver van "Le Chantier médiéval de Guédelon".  Morgen gaan we de bouw bezichtigen van dit middeleeuws kasteel.


Toen we op de camperplaats aankwamen stopte het met regenen. We gingen toch nog buiten zitten om een aperitiefje te drinken.



We reden vandaag 144 kilometer.


Bedankt voor het lezen van mijn blog. 



Reacties

  1. zo , ik heb alweer mijn geschiedenis bijgeschaafd (hihi), zo te zien naderen jullie snel de champagnestreek (mijn geliefkoosde stek) , of misschien rijden jullie naar het westen toe , (Normandie)
    grts Patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. La Charité sur Loire is me goed bekend. Het is verbroederd met mijn woonplaats Oostduinkerke.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Spanje deel 21

Spanje deel 22

Van Treigny naar Beine